شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ترکیه

ترکیه از جمله کشورهایی است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آن در مقاطع مختلف پایین می‌باشد. سطح دانشگاه‌های این کشور قابل قبول است و به دلیل کیفیت آموزش بالا همچنین بورسیه‌هایی که به دانشجویان تعلق می گیرد، این کشور همواره یکی از مقاصد مهم دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل به شمار می‌رود.

این نکته نیز قابل تامل است که اگر دانشجویان ایرانی در رشته‌های مورد علاقه خود موفق به قبولی در کنکور مقاطع بالاتر در ایران نشده‌اند، ترکیه می‌تواند گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه آن‌ها باشد.

در این مطلب کامل در خصوص مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ترکیه از دارالترجمه رسمی تهران ترنسلیت همراه ما باشید:

یکی از شروط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ترکیه در اختیار داشتن مدرک دیپلم دبیرستان همچنین قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه است. در این مورد هر دانشگاهی با توجه به سطح آموزشی خود آزمون خاصی برگزار می‌کند و دانشجویان با هر شرایط سنی، تنها با داشتن مدرک دیپلم می‌توانند در این آزمون‌ها شرکت کنند. توجه داشته باشید که زبان تحصیل در اکثر دانشگاههای ترکیه (ترکی استانبولی) می‌باشد و برای افرادی که به این زبان آشنایی ندارند دوره‌های رایگان یادگیری زبان ترکی استانبولی برگزار می‌شود و این دوره معمولا تا 8 ماه ادامه خواهد داشت.

زمان تحصیل در مقطع کارشناسی یا همان لیسانس در دانشگاه‌های ترکیه معمولا ۴ سال است اما در رشته‌هایی مانند پزشکی طول این دوره به ۶ سال افزایش پیدا می‌کند. دوره کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس نیز در کشور ترکیه ۲ سال و مقطع دکتری نیز ۴ ساله است. پذیرش دانشجو در اکثر دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از طریق آزمون سراسری نمی‌باشد و هر دانشگاه بر اساس شرایط خود آزمون جداگانه‌ای برای پذیرش دانشجو برگزار می‌نماید. این آزمون سالی ۲ بار از طرف دانشگاهها برگزار می‌شود.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

دانشجویان ایرانی که قصد مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی از کشور ترکیه را دارند ابتدا باید برای پذیرش و شرکت در دوره‌های آموزش زبان ترکی استانبولی اقدام نمایند. دریافت تاییدیه و مجوز شرکت در این دوره‌ها از طرف مراکز همسان سازی تحصیلی وزارت آموزش پرورش ترکیه (دنکلیک) و یا از طریق پذیرش در دانشگاه‌های کشور ترکیه امکان پذیر می‌باشد.

دانشجو پس از دریافت نامه پذیرش در دوره‌های زبان ترکی باید به سفارت خانه و یا کنسولگری دولت ترکیه در ایران مراجعه کند و پس از تایید، ویزای تحصیلی خود را اخذ نماید. از این طریق می‌توان مجوز ورود به کشور ترکیه برای ادامه تحصیل را دریافت کرد. ویزای تحصیلی در ترکیه تنها ۱ سال اعتبار دارد و برای تمدید آن باید هر ساله به اداره مهاجرت ترکیه مراجعه نماید و با پرداخت هزینه بیمه و هزینه کارت شناسایی (کیملیک) اقامت دانشجویی خودرا تمدید نماید. دانشجو پس از ورود به کشور ترکیه ظرف 30 روز باید به اداره امنیت کشور ترکیه مراجعه نماید و دفترچه اقامت ترکیه را دریافت کند.

دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

دانشجویان متقاضی اخذ ویزای تحصیلی ترکیه به مدارکی شامل موارد زیر نیاز خواهند داشت:
۱- کپی صفحه اول پاسپورت خود که در برگه A4 گرفته شده است. توجه داشته باشید که تاریخ انقضای پاسپورت شما نباید کمتر از یک سال باشد.
۲- نامه قبولی که از دانشگاه مورد نظر اخذ گردیده است ( برگه دانشجویی)
۳- فرم تقاضای دانشجو برای اخذ ویزای دانشجویی

آدرس سایت سفارت ترکیه