شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش  بیاید که برای ترجمه رسمی کارت بازرگانی به چه مواردی نیاز دارید؟ اما قبل از اطلاع از شرایط ترجمه رسمی کارت بازرگانی بهتر است ابتدا باید با مشخصات یک کارت بازرگانی معتبر اشنا شوید.

ترجمه رسمی کارت بازرگانی

کارت بازرگانی چیست؟

تمامی کشورها برای صادرات و واردات دارای قوانین مختلفی می‌باشند. در ایران دارنده کارت بازرگانی اجازه دارد کالاهای مجاز را مطابق با اصول و قوانین گمرک کشور، حتی از مناطق آزاد تجاری، ترخیص و به کشور وارد کند. کارت بازرگانی دارای دو نوع هوشمند و دفترچه‌ای می‌باشد که نوع هوشمند آنها جدیدتر است. در کل کارت بازرگانی، مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخص حقیقی یا حقوقی (به موجب ماده 2 قانون صادرات و واردات مصوب دوم تیر ماه سال 1372 مجلس شورای اسلامی) به امور تجاری با دیگر کشورها می‌پردازد. این کارت از طریق اتاق بازرگانی با یک سری شرایط خاص برای افراد صادر می‌گردد.

کارت‌های بازرگانی در دو طرح سبز و آبی صادر می‌گردند و هرکدام در صورت داشتن تاریخ معتبر می‌باشند.

ترجمه رسمی کارت بازرگانی تا چه زمانی اعتبار دارد؟

کارت بازرگانی مجوزی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی اعطا می‌گردد و دارنده‌ آن مجاز به تجارت در عرصه‌ واردات و صادرات کالا می‌باشد. ثبت سفارش، ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل کاری گمرک و صادرات کالاهای مجاز نیز نیاز به کارت بازرگانی دارد. بر اساس مقرراتی که در حال حاضر در دست اجر می‌باشد، اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یک سال است به همین دلیل ترجمه رسمی کارت بازرگانی تنها تا پایان این دوره اعتبار دارد.

در شرایط مختلف برای دریافت ویزای کاری و حتی توریستی ارائه ترجمه رسمی کارت بازرگانی به نوعی امتیاز مبنی بر فعالیت‌های شغلی در کشور مبدا به حساب می‌آید.

شرایط ترجمه رسمی کارت بازرگانی

اگر قصد دارید برای ترجمه رسمی کارت بازرگانی خود که از دارالترجمه رسمی دریافت کرده‌اید تاییدیه‌های دادگستری و وزارت امور خارجه را اخذ کنید حتما باید کارت بازرگانی شما از اتاق بازرگانی و صنایع و معدن و کشاورزی ایران صادر شده باشد. همچنین الزامی است که کارت بازرگانی دارای تاریخ باشد در غیر این صورت ترجمه آن مورد تایید دادگستری و وزارت امور خارجه قرار نخواهد گرفت.

توجه داشته باشید که در بعضی مواقع و در صورت نیاز ممکن است دادگستری یا وزارت امور خارجه مدارکی مانند گواهی مبنی بر اصالت کارت از سوی اتاق بازرگانی و یا سندی مبنی بر پرداخت حق عضویت سالانه از سوی دارنده کارت بازرگانی را از شما درخواست کنند.

برای دریافت و مشاهده انواع کارت بازرگانی معتبر می‌توانید به سایت یکپارچه کارت عضویت مراجعه فرمایید.